Bangkok - Luan Namtha

8 november 2008 - Nam Tha, Laos

Hallo allemaal,

Zoals de meeste van jullie waarschijnlijk wel weten ben ik 1 november voor zeven weken vertrokken naar Zuid-Oost Azie samen met een vriend van me Erik Lanters. Ik ga jullie de komende weken via deze site op de hoogte houden van mijn belevenissen hier, zo kunnen jullie toch nog een beetje meereizen ;)

Ons reisschema ziet er als volgt uit:

Thailand-Laos-Vietnam-Cambodja-Thailand, een leuke drukken tijd dus voor de boeg.

Vanwege internetproblemen ben ik nog niet toegekomen aan de eerste update, maar goed beter laat dan nooit he ;)

Op dit moment zit ik in Luang Namtha in het noordwesten van Loas. De afgelopen week hebben we bijzonder veel meegemaakt, maar ik zal proberen het kort te houden...

Bangkok

Op zondag 2 november om 9 uur 's morgens kwam ik met weinig slaap en een goede vlucht aan op het vliegveld van  Bangkok. Thailand. Na de airco van het vliegtuig kwam de hitte ons tegemoet, het was om 9 uur al 26 graden. Het leven en vooral het eten op straat heeft de meeste indruk op mij gemaakt. Overal waren stalletjes met eten te vinden en het een was nog lekkerder dan het ander. Bangkok staat helemaal vast met het verkeer, daar is de ring rond Amsterdam helemaal niets bij. Spits of geen spits, het staat altijd vast.

In Bangkok zijn we naar de weekendmarket Jatujak geweest. Deze markt met 15.000 kraampjes en per dag 220.000 bezoekers kent qua grootte zijn weerga niet! Je kon er echt alles krijgen, van kleding tot slangen en van slangen tot verloopstekker. We hebben hier de hele middag rondgelopen en uiteindelijk een verloopstekker gevonden zodat ik mijn apparaten ook nog kan opladen in Azie :p

Maandag hebben we aantal bijzonder mooie Wats (tempels) gezien in het historische centrum van Bangkok. Alle landen die we de komende tijd gaan bezoeken zijn in meer of mindere mate boeddistisch dus we zullen nog vele varianten mogen aanschouwen. Helaas konden we het koninklijk paleis niet in omdat de koning zelf aanwezig was.

Al met al vond ik Bangkok een stad die zeker de moeite waard was ondanks het drukke verkeer is er veel te zien. We hebben er echter voor gekozen om snel mogelijk verder te reizen omdat we het accent van de reis op Laos en Vietnam willen leggen.

Chiang Mai

Met de nachttrein zijn we van Bangkok naar Chiang mai vertrokken. In de trein slapen is al een beleving op zich, al schommeld in slaap vallen doe ik niet zo vaak.  Met een kleine vier uur slaap zijn we goed en wel aanbeland in Chiang mai. Vanuit Chiang mai maken veel mensen trekkings de bergen in. Wij hebben besloten om dit niet te doen om dat het wel erg toeristisch was en we liever een trekking in het minder toeristische Laos wilden maken. Uiteindelijk hebben we een dag door Chiang mai gewandeld langs verschillende wats. De bouwstijl verschilt per regio en dat maakt het interessant om te zien. Zo gebruiken ze in Chiang mai veel teakhout in de Wats, wat kenmerkend is voor deze regio. Na een dag Chiang mai hebben we besloten meteen verder te reizen omdat we het wat te toerristish vonden.

Chiang Khong

Na een busreis van 7 uur zijn we aangekomen bij de grens van Thailand met Laos. Helaas was de grens om 18 uur al gesloten waardoor we moesten overnachten in Chiang Khong. Het hostel waar we verbleven lag aan de Mekong rivier, de leversader van Zuid Oost Azie. Erg mooi om vanaf het terras van de hostel over de mekong uit te kijken. Na een nacht op wederom een hard bed (je went eraan) de volgende dag vertrokken met de pick-up naar grensen met Laos. Met een Longtail boot (langwerpige boot waar je achter elkaar zit) zijn we naar Overkant gevaren, naar het plaatsje Huang xay, Laos :) Het regelen van een visum ging gelukkig vrij snel.

Na lang vragen uiteindelijk een taxi gepakt naar het busstation om daar 1,5 uur te wachten op de bus naar Vieng Phukha in het noordwesten van Laos.

Vieng Phukha

Vieg phukha is een stoffig dorpjes vlakbij het Luang Namtha national park. Vanuit hier hebben we een trekking gemaakt door de natuur, afgewisseld met een bezoek aan bergvolken. Samen met onze twee gidsen Samat en Vinoy zijn we op pad gegaan. De eerste dag hebben we maar liefst 8 uur gewandeld door  tropisch regenwoud, afgewisseld met vergezichten. Echt een bijzonder geweldige mooie ervaring. 's Avonds hebben we overnacht in een Akha dorp. Akha's leven op de bergtoppen in huizen op palen en zijn helemaal afhankelijk van zwerflandbouw. Ze branden stukken berg plat om daar vervolgens hoofdzakelijk rijst te verbouwen. In het dorp loopt alle het vee (varkens, koeien, kippen, honden (eten ze ook)) vrij rond wat het een gezellig bende maakt :) We hebben een huis van binnen mogen bekijken en hebben daar genoten van de Akha whisky. 's Avonds met locals Ligretto gespeeld, die gasten gingen er helemaal in op! Erik en ik en de twee gidsen hebben nog een uitgebreide massage gehad, erg lekker na een dag wandelen. De volgende dag hebben nog een aantal bergvolken bezocht tijdens onze terugtocht van 5 uur. Vanaf Vieng Phukha hebben we de bus gepakt naar Luang Namtha waar we nu zijn.

Morgen zullen we vertrekken richting Luang Prabang, ben benieuwd!

1. jolien:
    8 november 2008
    hey lieve edo,

super leuk om zo je verhalen te lezen! klinkt allemaal erg mooi en interessant!ik ga je verhalen zeker bij houden. geniet er van en je hoort snel weer wat van me!

liefs jolien
  2. Joost:
    8 november 2008
    Leuk dat je een bericht gemaakt hebt. Ik heb de foto's op de website van je reisgenoot al bekeken. Hebben jullie het koninklijk paleis in Bangkok helemaal niet kunnen zien? Of toch op een andere dag? Hebben jullie een boottocht gemaakt in Bangkok?
    Volgens berichten in NL zou het enorm geregend hebben in Thailand, hebben jullie daar last van gehad?
    Ik vind Chiang Mai ook niet zo bijzonder, afgezien van de Wat Suthep. Ik denk dat de wandeltocht in Laos erg mooi geweest moet zijn, volgens mij is het een schitterend land. Zoals je weet, zijn wij erg dol op Luang Prabang, maar het is zeer toeristisch en valt jullie daarom misschien tegen. Ik ben benieuwd naar je volgende berichten. Hartelijke groet van ons beiden, Joost
  3. Merel:
    Lieverd van me,
    Super leuk om je verhalen nu wat uitgebreider te lezen al had ik natuurlijk al wel globaal wat gehoord :). Klinkt allemaal zeer gaaf wat jullie doen en beleven. Ik ga je nu ook nog even een mailtje sturen. Goede reis naar Luang Prabang.
    Liefs en een dikke kus van Merel
    Je bent in mijn gedachten!
  4. Frank:
    Hallo Edo,
    ik was even kwijt dat je deze reis gaat maken. Leuk om mee te kunnen lezen.
    Wij gaan in februari ook naar Bangkok, naar Meike en Jose. Met hun gaan we naar Hanoi, ook naar Chiang Mai en naar Krabi om lekker aan het strand te liggen de laatste week.
    We zullen mogelijk wat meer gebruik moeten maken van Riksjas of Tjoek-Tjoeks. Maar die zijn daar meer dan hier.

Groeten,

Frank
  5. Mark:
    Jow edo!!

Kikke joh, lees de verhalen met weemoed :) Heel erg veel plezier daar, geniet ervan en zie uit naar de volgende verhalen.

grt Mark
  6. Rein:
    Hee Edo,

Nou, nou als je op deze manier door gaat met schrijven dan kun je na je reis een boek uitgeven ;-)
    Erg leuk om te lezen! Kun je het een beetje uithouden met die temperaturen daar of zitten jullie inmiddels al wat hoger?
    Heel veel plezier weer en kom maar weer gauw met een verhaal.

Gr Rein
  7. Harry Slegh:
    Ha beste Edo,

wat mooi om jullie reis te kunnen volgen. Je hebt er al heel wat enerverende dingen meegemaakt. Veel plezier daar. Take care. Ik wacht jullie nieuwe verhalen ongeduldig af.
    Groet,

Harry
  8. Marian de Groot:
    Hoi Edo,
    Merel stuurde de link door, zodat ik je reis ook mee kan volgen. Klinkt indrukwekkend en enerverend! Leuk om te lezen, hoor. Geniet ervan.
    Hartelijke groeten,
    Marian
  9. Trijntje:
    10 november 2008
    Hallo Edo,

Ook ik kreeg je adres van Merel. Leuk om je verhalen te lezen. Wat een bijzondere reis zijn jullie aan het maken. Wat veel indrukken al in zo'n korte tijd!
    Veel plezier! Heb een mooie tijd.

Groet,
    Trijntje
  10. Jorinde:
    Hey Edo,

Mijn reiskriebels zijn goed aanwezig nu ik dit lees. Leuk hoor! Wat kan je toch veel doen en zien hè in zo een korte tijd! Geniet ervan, maar dat zal wel lukken denk ik ;-)

Dikke kus Jo
  11. Cyril:
    11 november 2008
    Net als bij je broertje destijds moet ik zeggen dat het verhaal eveneens saai geschreven is, inspiratieloos, vervelend, nukkig, irritant, vermoeiend en bovenal dodelijk langdradig zonder enig smeuig detail! Bahbah!

Ik hou van je!
    Je beste vriend!
  12. Reina:
    Hai Edo,

Heel gaaf om te lezen allemaal! Geniet ervan. We zijn nu al benieuwd naar je volgende verhaal op deze site en naar al je foto's als je weer thuis bent. Maar dat duurt nog even.. Daarom gaan we nu even op de site van Erik kijken.

Veel plezier

Hartelijke groeten,

Reina en Christiaan
  13. Sander:
    12 november 2008
    Zover ik me kan herinneren was Chiang Mai toch wel een erg sfeervol stadje. Maar ik zal mijn eigen reisverslagen er eens op na slaan. Luang Prabang is echt erg leuk, de invloed van de voormalige franse bezetting is hier nog volop te beleven! Croissantjes in overvloed!

Veel plezier nog!

Sander
  14. Gwenny:
    Ha Edo,

Echt super dat je lekker aan het genieten bent! Klinkt helemaal goed! Je ziet en doet in een paar dagen zo ontzettend veel, veel indrukken en gelukkig komen er nog heleboel bij!

Veel plezier!

Liefs Gwen
  15. Bert:
    Ha die Edo,

Mooi verhaal, ik zie uit naar de volgende aflevering, en ga vooral door met genieten!

Bert
  16. Merel:
    13 november 2008
    He lieverd,
    Leuk dat hier nu ook de foto's op staan! Ik blijf je volgen. Leuk om binnenkort weer een nieuw verhaal van je te kunnen lezen! Fijne dag nog en goede reis morgen!
    Ik hou van je schatje!
    Liefs van Merel
  17. Cyril:
    13 november 2008
    Edo, lekkere boyo van me(rel), itt van wat je dacht: ik meen het als ik zeg dat ik het cool vind om te lezen en te zien wat jullie daar uitspoken.
    Ik berg de pot zout wel op, ok?

Geniet ze!

(Btw: Merel = lief!)
  18. Frank:
    19 november 2008
    Hallo Edo,
    Je laatste bericht is van Vieng Phukha. Volgens mij was dat alweer 5-7 dagen geleden. Nu een periode zonder internet zeker. We wachten af.

Groeten,

Frank