Vientiane- Hanoi

1 december 2008 - Ha Noi, Vietnam

Hallo allemaal,

Het is alweer negen dagen geleden sinds mijn vorige update, kortom hoog tijd om snel weer eens te updaten. Op dit moment zitten we in Cat ba, Vietnam, te wachten op de bus die ons terug naar Hanoi brengt. We hebben regelmatig moeilijk toegang tot internet waardoor het niet altijd lukt om bijtijds te updaten. Ik zal eens kijken hoever ik kan komen in 45 minuten :)

Vientiane - Hanoi

Mijn vorige update kwam uit Vientiane dus laat ik hier de draad dan maar weer oppakken. In Vientiane hebben we nog een aantal tempels bekeken. In Vientiane had je ook een aantal typisch Laotiaanse tempels. De tempels, hier wats genoemd, zijn hoofdzakelijk uit hout opgetrokken. De houten kozijnen en deuren zijn bijzonder mooi bewerkt met houtsnijwerk. Bij een van de tempels ook nog een tijd met een monnik gepraat over zijn leven als monnik. Je merkte aan hem dat hij echt van moment tot moment leeft geen idee wat hij in de toekomst gaat doen. Wel bijzonder om te zien. Zo wist hij niet hoe lang bij nog monnik wilde blijven. Zijn bestaan bestaat uit het besturen van de leer, mediteren en arbeid verrichten rondom de wat.

Na ruim twee weken Laos was het tijd om ons volgende land te verkennen, Vietnam!

Laos vond ik een authentiek land met mensen die buiten de steden een bijzonder primitief leiden. Net als tijdens mijn andere reizen heb ik ook hier ervaren dat je zonder bezittingen ook gelukkig kunt zijn. De mensen in Laos worden ook niet gestimuleerd om zich te ontwikkelen en ondernemerschap te tonen. De meeste arbeid verricht men in verband met zelfvoorziening. Alleen in de steden zijn de mensen iets ondernemender en benaderen toeristen is actiever. Mogelijk dat dit de komende jaren meer gaat veranderen maar ik denk dat het niet in de aard van de cultuur hier zit om ondernemersschap en initiatief te tonen. Je merkt echt dat het een communistisch land is waar de mensen niet slimmer worden gemaakt dan hoogst noodzakelijk.

Rond het middaguur hadden we een vlucht geboekt naar Hanoi via Lao airlines. Lao airlines stond nergens op een zwarte lijst dus het zou "veilig" moeten zijn. Het vliegtuig was een propellor vliegtuig met twee keer twee stoelen aan weerszijden van het vliegtuig. De vlucht was erg goed en binnen een uur waren we al in Hanoi, Vietnam!

Hanoi

Toen we aankwamen in Hanoi moesten we eerst geld hebben, hier moet betaald worden in Dongs. Na verschillende pinautomaten geprobeerd te hebben, uiteindelijk wat miljoenen uit de muur getrokken. Ondertussen werden we al benaderd door wat mannetjes die wel vervoer naar het centrum van Hanoi konden regelen. Na lang onderhandelen konden met een taxi die ons eerst naar het treinstation zou brengen en daarna naar de stad. Het mannetje waarmee we hadden onderhandeld nam ons mee naar een taxi en reed ook zelf mee. Al snel merkte hij dat er geen geld meer voor hem in zat. Na tien minuten stapte hij dan ook uit en moesten wij verder met een taxi-chauffeur die geen woord Engels kon! Met handen en voeten hebben we hem proberen duidelijk te maken wat we wilden en het leek er op dat hij er niets van begreep. Hij belde een vrouw die wel Engels sprak en zij kon ons van alles bieden. We hadden echter totaal andere plannen en dat heb ik dan ook goed duidelijk gemaakt. Ik vroeg haar of ze de taxi-chauffeur duidelijk kon maken wat we wilden maar binnen twee seconden had de taxi-chauffeur alweer opgehangen! Onze verwachtingen werden overtroffen want we werden zowel afgezet bij het treinstation en als in het centrum!

Het verkeer in Hanoi is echt een grote chaos, echt alles rijdt hier door elkaar heen. Je moet hier voorrang nemen want je zult het echt nooit krijgen. Voorrang nemen betekent hier een lijn aanhouden en hier niet vanaf wijken en overal je auto voor gooien. Hoe groter je vervoermiddel hoe hoger in hierarchie van de mogelijkheid om voorrang te nemen. Echt zo chaotisch verkeer heb ik nog nooit meegemaakt. Ook wanneer je over wilt steken geldt hetzelfde principe. Je moet beginnen met lopen en een lijn aanhouden en zo af toe stoppen omdat je anders voor je sokken wordt gereden. Het verkeer stikt hier van de motoren die van alles vervoeren zoals glasplaten, gasflessen, porcelein, vier personen op een motor, een bloemen winkel, echt alles wat je maar kan bedenken. En in de chaos zitten de mensen achterop vaak ook nog te slapen, dat is nog eens overgave!

Voor zover de eerste impressies van Hanoi, ik ga binnenkort weer verder!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Merel:
    He lieverd,
    Leuk om weer jullie nieuwe avontuur te lezen. Wat een choas moet dat geweest zijn in Hanoi. Je ziet wel veel contrasten in reis. Drukke steden als Hanoi en dan Loas waar het buiten de steden zeer premitief leven is. Wat een bijzondere ervaringen allemaal. Gaaf om ook weer wat nieuwe foto's te zien!
    Liefs en kus van Merel
    Ik kijk uit naar het vervolg van je verhaal!
  2. Rob en Jozien:
    Lieve Edo,
    We krijgen nog steeds geen mailtje als je wat op deze site geschreven hebt, maar gelukkig van Erik wel, dus dan kijken we ook meteen bij jou. Interessant verhaal om te lezen. Het lijkt mij ook zo bijzonder om in levende lijve te zien hoe "echte'Buddhisten leven!Ik heb pas ontdekt dat je foto's en filmpjes op google kan zien als je de plaatsnamen intypt. Is erg leuk om te kunnen zien wat jullie ook zien! Lieverd geniet nog maar lekker verder van alles! Veel liefs, Rob en Jozien
  3. Rein:
    Hoi Edo,
    wat een gekkenhuis zeg in Hannoi! Kijk maar uit dat je niet omvergereden wordt, je wilt daar echt niet in het ziekenhuis liggen volgens mij. Heel veel plezier nog en tot de volgende update maar weer.
    Gr. Rein
  4. Marieke:
    Ha die Edo,

Eindelijk kan ik wat lezen van jullie avonturen, erg leuk! Jullie maken wat mee zeg in korte tijd. Goed te lezen dat de lang verwachte reis niet tegenvalt. Hopelijk is het tegen de tijd dat jullie weer terugkomen wat rustiger op de vliegvelden, met name Bankok. Geniet lekker verder :-)

Groetjes Marieke en ook van Marcel
    en Merel te NL ook de groetjes aan jou! (handig hoor zo'n site;)
  5. Merel:
    Hey Marieke,
    Wat leuk om van jou/jullie de groetjes te krijgen via deze manier :). Groetjes terug van Merel
  6. Joost:
    1 december 2008
    Wat een mooie beschrijving van het verkeer in Ha Noi! Ik zag op de foto dat jullie daar op hetzelfde dakterras gezeten hebben als wij (en alle andere toeristen)! Hopelijk gaat het vliegveld van Bangkok binnenkort weer open! Anders moet je misschien via Hongkong terugreizen? Ook een leuke stad overigens!
    Veel plezier nog verder!
    Groeten van ons beiden,