Don det - Vientiane

22 november 2008 - Vientiane, Laos

Zoals beloofd hierbij het vervolg van mijn belevenissen in Zuid Oost Azie. Mijn vorige blog ben ik geeindigd bij de vierduizend eilanden, dus laat ik maar weer snel verder schrijven :)

Don det

We waren eigenlijk van plan om een guesthouse in Don khon te zoeken, maar alles bleek vol te zitten. Het was midden op de dag en bijzonder heet en met een backpack achter en een daypack voor is dat flink zweten geblazen. Door soortgelijke ervaringen gaan we nu meestal eerst ergens wat drinken en vragen dan of we tijdelijk onze backpack even kunnen laten bij de gelegenheid. En deze aanpak werkt verrassend goed! Gelukkig was Don khon verbonden met een brug naar Don det en daar hadden we een heel huiselijk guesthouse gevonden. We hadden een hutje aan de Mekong met op de veranda twee hangmatten waar we lekker konden relaxen. De eigenaresse van de guesthouse was een zeer vriendelijke, open en vrolijke vrouw. Wanneer we wat bestelden moesten we het opschrijven in een schriftje en dat zou dan aan het einde verrekend worden. Hier spreekt wel vertrouwen uit.

De eerste dag hebben we Don khon te voet verkend en hebben bij een waterval genoten van de zonsondergang met een biertje en wat nootjes. Het leven bevalt ons goed mensen! De volgende dag hebben we Don det verkend op een fiets die voor Aziaten is gemaakt, veel te klein dus. Wij zouden in het rustige deel van Don det zitten maar toen we in het drukke gedeelte aankwamen bleek dat ook heel relaxt te zijn. Geen party place zoals Vang vieng dus. Op Don khon waren bootraces aan de gang met roeien en langs de kant was iedereen hier al flink in de olie. Wij hebben deze zuippartij aan ons voorbij laten gaan zijn doorgefietst over smalle zandweggetjes om uiteindelijk uit te komen bij een andere waterval. Op de eilanden wordt hoofzakelijk rijst verbouwd, hier natte rijstbouw in plaats van droge rijstbouw in de bergen in het NoordWesten. De laatste dag op Don det zijn we met een werknemer van guesthouse naar een eiland geweest waar hij opgegroeid. Op dit eiland komen bijna geen toeristen waardoor we nog echt een bezienswaardigheid waren. In een restaurant (lees houten krot) bijzonder onsmakelijke noodles gegeten met rauwe sperziebonen en taaie kip. Eigenlijk zouden we de grootste watervallen van de omgeving nog gaan bekijken, echter dat vond de beste man niet nodig want we hadden toch ook de watervallen op zijn eiland al gezien. Na een tijdje onderhandelen toch nog bij de echte watervallen gekomen zonder al teveel meer te betalen.

Champassak

Vanuit Don det hebben we een tussenstop gemaakt in Champassak, waar de Wat phu Champassak hebben bezocht. Wat phu Champassak is een oude Kmer ruine en is door dezelfde koning gerealiseerd als Ankor wat in Cambodja, waar we later onze reis heen gaan. Deze ruines zijn een stuk kleiner, het is mooi om een andere bouwstijl te zien als ze wats die we tot nu toe hebben gezien. Champassak was verder weinig bijzonders dus daar zal ik verder niet over uitweiden.

Tat lo

Vanuit Champassak zijn we via Pakse naar Tat lo gereisd met als doel om een trekking op een olifant te doen. De reis van Pakse naar Tat lo was wederom een bijzondere lange in een enorm slechte bus. De bus deed over 86 km maar liefst vier uur. De bedekking van het achterwiel was deels kapot, waardoor er regelmatig stofwolken de bus binnen kwamen en laten wij nou net achterin zitten.

Tat lo een een heel rustig dorpje waar een tuk tuk driver ons voor veel te veel geld wilde vervoeren naar de guesthouse. Helaas konden we de prijs niet naar beneden krijgen en zijn toen om onze eer te behouden maar 1,8 km gaan lopen. De kamer waarin we nu terecht waren gekomen was wel heel erg basic... We hadden besloten om niet voor de dure kamer te gaan, achteraf een slecht idee. De bedden waren erg hard, de wanden bestonden uit riet en 's morgens werd ik erg vroeg wakker van de vroege vogels (zowel letterlijk als figuurlijk).

De olifantentrekking was werkelijk geweldig!! We hebben 90 minuten op een een olifant gezeten. Het besef dat zo'n groot beest het toelaat om geleid te worden door een ruiter in zijn net die wat aanwijzingen geeft tegen z'n oren zonder enige vorm van geweld is echt niet te geloven. Erik en ik zaten op een rieten zitje op een meter of drie hoog. In het begin was ik wel huiverig of meneer de olifant zich wel zou gedragen maar gelukkig is alles goed gegaan. Meneer de olifant nam wel regelmatig zijn toevlucht tot het struikgewas maar dat maakte de ruiter niet veel uit. En om een olifant nou dwars te gaan zitten is nou ook niet aan te bevelen. Twee keer deed hij zijn slurf naar achter en brieste dan wat en kregen we olifanten snot op ons, ook lekker ;) Meneer de olifant kon met gemak steile hellingen op en af met ons en ook glibberig stenen in het water was geen probleem.

Eind van de middag nog gezwommen bij een waterval met een biertje en een boek erbij, echt heerlijk gewoon deze vakantie!

Tat lo - Pakse - Vientiane

Van Tat lo weer dezelfde aftanse bus gepakt alleen dit keer duurde de tocht maar 1,5 in plaats van vier uur en zaten we voorin in de bus in plaats van achterin, wat heel veel stof scheelde. In Pakse zijn we overstapt op een "slaap" bus. Wat een "slaap" bus leek, bleek een non sleeping bus te zijn. Met twee man in een bed van 1,4 meter lang en een krappe 80 centimeter breed valt niet te slapen. En dan te bedenken dat het vrouwtje dat ons de kaartjes heeft verkocht dit zonder blikken of blozen heeft verkocht, was voor ons toch wel onbegrijpelijk. Uiteindelijk bleek er nog een bed over te zijn maar de "stewardess" was er niet over te spreken dat een van ons daar ging liggen. Na 1,5 uur "lijden" ben ik er gewoon gaan liggen en wanneer mevrouwtje langskwam "sliep" ik gewoon.

Op dit moment zitten we weer in Vientiane en vertrekken morgen naar Hanoi, Vietnam. Het is de bedoeling om Vietnam in twee weken te doorkruizen, wordt prioriteiten stellen. De laatste week van onze reis staat in het teken van Ankor wat, Cambodja.

WORDT VERVOLGD :)

1. Merel:
    22 november 2008
    he lieverd,
    Je hebt al weer zoveel meegemaakt afgelopen dagen. wat een gave belevenissen en je ziet zoveel van het land en ook dus de lokale bevolking. Relaxed leven zoals zij doen. Ik ben benieuwd hoe je vietnam gaat vinden. Leuk om zo'n verhaal op te schrijven en ons te laten mee genieten op deze manier. Lijkt mij ook wel een hele belevenis om op een olifant te zitten. Ok mooi om ontspanning en inspanning met elkaar af te wisselen en zo het land te ontdekken.
    Goede reis morgen en ik kijk weer uit naar je belevenissen in Vietnam.
    Ik denk aan jou lieverd.
    Liefs van Merel
  2. Rob en Jozien:
    22 november 2008
    hoi Edo
    Leuk om je belevenissen te lezen. We volgen je reis ook via de kaart. Handig. Op een olifant ben je net zo stuurloos als indertijd op frouwien, begrijp ik. Nu had je gelukkig ook nog een chauffeur! Bijzondere ervaring. Maar de fietstocht over het eiland leek me ook bijzonder. Nog veel plezier
    Liefs Rob en Jozien
  3. Joost:
    Hallo Edo,
    Leuk dat jullie zo genieten in mijn favoriete gebied: Zuid-Oost Azië! Je eet waarschijnlijk in simpele restaurantjes, maar kennelijk ben je maar één keer echt ziek geworden?! Is de natuur van Laos echt zo prachtig als ik altijd gedacht heb? Geniet van je reis door Vietnam, hopelijk heb je daar goed weer! Pas op dat je daar geen hond te eten krijgt!
    Hartelijke groet van ons beiden,
    Joost
  4. Liset:
    Eej edootje!

Geniet ervan en houdt ons op de hoogte. Ben je al die wats nog niet zat? Wat vind je van Vientiane? Vond dat geen geweldige stad. Maar de cinamonrolls smaakten daar heerlijk weet ik nog.
    x liset en dikke pakkerd voor ERik!
  5. Merel:
    He lieve lieve do,
    Super leuk om weer nieuwe foto's te zien op deze site. Ik kijk weer uit naar het horen en lezen van al je nieuwe ervaringen. Ik ben heel benieuwd. Ik volg je graag weer verder op je reis.
    Liefs en kus van Merel
  6. Monique (Sperling) :):
    24 november 2008
    Heyyy Edo! Wooow, ik ben officieel jaloers! :S Zit hier hard aan mn AV te werken en die verhalen van jou leiden me af :) ... eerst al door ze te lezen, en vervolgens ga ik verder in een droomwereld vol ideeen om ook naar zuid-oost-azie af te reizen :)!!! hahaha.
    Maar ziet er iig geweldig uit zeg! Top!
    Geniet er maar lkkr van
    Groetjes
  7. Gwenny:
    Ha Edo,

Het is weer een leuke onderbreking van het werk, jouw belevenissen lezen! Het klinkt allemaal super tof en ik moet moet ook regelmatig om je verhalen lachen, zie het gewoon voor me!
    Geniet nog maar meer met biertjes en nootjes, is niet geheel onbekend..

Liefs Gwen
  8. Maartje:
    Hee Edo,

Wat laat je ons op een leuke manier meebeleven wat je daar allemaal ziet&doet! Klinkt ontzettend gaaf... Ik zie je al op die olifant hobbelen! :)
    Geniet ervan!

Groetjes,
    Maartje
  9. Jasperneli:
    29 november 2008
    Hello Edo, motobike?

Zijn jullie al gewend aan de drukte van Vietnam?
    De berichten uit relaxted Laos klinken goed en zien er ook zo uit! Wat een beer Lao allemaal!
    En wat betreft de slaapbus: jullie hadden in ieder geval een bed! (verwende hollanders)
  10. Cyril:
    30 november 2008
    Encore un fois! Ankor wát??
    Veel plezier knul!