Hanoi - Sapaa - Cat ba - Hue

3 december 2008 - Hue, Vietnam

Zoals beloofd een snel vervolg op mijn vorige verhaal want ik begin bijzonder achter te lopen, de berg wordt steeds groter ;)

Hanoi

Hanoi hebben we in twee dagen verkend. De eerste dag hebben we het oude centrum te voet verkend en dat was vanwege het chaotische verkeer op zich al een hele belevenis. Het duurde even voordat we handigheid kregen in het oversteken maar naar verloop van tijd kregen we de smaak van het oversteken te pakken. Het oude centrum bestaat uit hele smalle straatjes waar echt van alles wordt verkocht, elke vierkante meter wordt efficient benut. Zo staat een bloemenwinkel tot de nok toe vol met bloemen en een boekenwinkel zo vol met boeken dat je er nauwelijks meer in kan. De Vietnamezen hebben het handelen veel meer in het bloed zitten dan de buren in Laos.

De tweede dag in Hanoi stond ik het teken van Ho Chi Min, de vaders des vaderlands! Ho Chi Min wordt hier gezien als de oom van iedere Vietnamees en is bijzonder populair vooral onder de Noord Vietnamezen. Helaas is de beste man reeds in 1969 overleden. Zelf had hij graag begraven willen worden, echter na zijn dood is besloten om hem te balsemen en op te baren. De toenmalige Sovjet unie heeft nog geholpen bij het inbalsemen en ze hebben ook het mausoleum in twee gebouwd. Tot op de dag van vandaag gaat Ho Chi Min elk jaar drie maanden op "vakantie" naar Moskou voor groot onderhoud.

We waren bijna te laat bij het mausoleum want knabbelend aan een baguette kwamen er om 10:15 uur achter dan het mausoleum meestal sloot tussen 10:15 en maximaal 11:00 uur. We zijn toen snel met de broodjes de taxi ingesprongen om door het drukke verkeer zo snel mogelijk bij het Mausoleum te komen. Daar aangekomen zag het er al gesloten uit en toen hebben het maar op een rennen gezet naar ingang. De bewaker bleek net de deur dicht te draaien, maar na wat smeekbeden mochten we toch nog naar binnen! Heel bijzonder om zo'n groot leider opgebaard te zien liggen. Na het mausoleum hebben we nog het Ho Chi Min museum bezocht en hebben daar genoten van een bijzonder staaltje persoonsverheerlijking en van communistische propaganda van de bovenste plank. Pas in het Ho Chi Min museum kwam sterk naar voren dat we hier te maken hebben met een communistisch land. In het dagelijkse leven merk je bijna niets van het communisme. Het enige wat je ziet zijn redelijk wat portretten van Ho Chi Min, maar niet echt bijzonder opvallend.

Sapaa

Van Hanoi hebben we de dagtrein naar Sapaa gepakt, Noord West Vietnam. De omgeving van de treinreis zou de moeite waard zijn om overdag met de trein te bekijken. Helaas viel de omgeving wat tegen, maar het was wel heel leuk om met de locals te reizen en met handen en voeten met ze te communiceren. Wanneer we een spelletje speelden trok dat al snel de belangstelling en zag je boven de banken uit de nieuwsgierige Vietnamezen verschijnen. De treinreis en de bus naar Sapaa bracht ons in elf uur in Sapaa!

Sapaa ligt in de bergen. Het dorp lijkt een beetje op een Franse wintersportplaats alleen kun je hier dan weer niet skieen in de winter. Het kwik zakte hier ook richting de zeven graden dus de fleece kwam hier goed van pas :) De volgende morgen hebben we een trekking gemaakt door de omgeving van Sapaa. Het bergachtige landschap bestaat hier uit rijstterrassen met hele mooie vergezichten. Ons gids heette Ha en was een heel vrolijke, brutale en puberende meid van 16 die het leuk vond het lekker te dollen. Kortom we hebben ons hier al onzin uitkramende goed vermaakt!

Wegens een strak tijdschema hadden we maar een dag om Sapaa te verkennen. Helaas een beetje kort maar we hebben wel een goede indruk van de omgeving gekregen.

Cat ba

Van Sapaa hebben we de nachttrein naar Hanoi gepakt en na een redelijke nacht om 5 uur uitgestapt in Hanoi. In Hanoi moesten we een kaartje kopen voor Hue maar de ticket office was pas open om 7 uur. Het plan was om naar Cat ba te gaan, ook daar moesten we nog bustickets voor hebben. Uiteindelijk konden we pas om 11:30 uur vertrekking richting Cat ba, een eiland bij Halong bay. In de tussentijd hebben een ticket geboekt van Siem reap (Ankor wat, Cambodja) naar Bangkok zodat Erik op tijd weer kan vertrekken naar Nederland. Rond 16 uur kwamen we aan in Cat ba, kortom een reis van 22 uur...

Het rotsachtige eiland Cat ba is voor een groot gedeelte beschermd natuurgebied met mangrovebossen en heel veel verschillende vogelsoorten.

's Avonds zijn we uit eten geweest bij een drijvend restaurant maar dat was een grote verschrikking! De boot naar het restaurant vertrok zodra we op het restaurant waren aangekomen, waardoor we niet meteen terugkonden. We hebben ons daar gewaagd aan kreeft maar voor het vlees hadden we het niet hoeven doen want het was bijzonder schraal en weinig. Op de weg terug moesten we natuurlijk voor de boot betalen, maar we hebben meteen duidelijk gemaakt dat we dat niet van plan waren. Na wat schelden en emoties van Vietnamese kant hebben we ons maar uit de voeten gemaakt. Helaas was het beetje kreeft dat we hadden niet goed gevallen bij Erik waardoor we onze trip naar Halong bay moesten cancellen. Uiteraard was het cancellen een probleem waardoor we een deel alsnog hebben moeten betalen. Om het leed te verzachten hebben we een middag doorgebracht op het mooiste strand waar ik tot dan toe ooit was geweest! Het strand lag in een baai met in de zee voor ons allemaal hoge leisteen rotsen die uit het water staken. Nee, een middagje strand was bepaald geen straf ;)

God straft snel doch rechtvaardig want de volgende avond geloofde ik mijn ogen niet! Het restaurant waar we zo waren afgezet stond in de fik. Ik kan je zeggen dat we genoten hebben van het vuurtje ;p

De tweede dag op Cat ba hebben we een boottocht gemaakt over Halong bay. Halong bay is een van de wereldwonderen. Uit de zee reizen overal hoge rotsen uit het water waar je doorheen kan varen. Je waant je in een bijzonder mooi semi gesloten zeelandschap, echt een sprookje zo mooi! We hebben heerlijk gezwommen bij verlaten strandjes en Erik en ik zijn er nog met de Kayak op uit geweest. Onderweg zijn we bij een strandje aan wal gegaan en hebben een duik genomen in onze prive zee, dit was ECHT het mooiste strand dat ik ooit gezien heb. De dag Halong bay is zeker weten een van de hoogtepunten van onze reis!

Hue

Na twee dagen Cat ba was het de hoogste tijd om te vetrekken naar de oude keizerstad Hue, zo'n 650 kilometer ten zuiden van Hanoi. De nachttrein in de hardsleeper viel ons mee, waardoor we gelukkig niet helemaal gebroken waren van de reis.

's Middags hebben we een schakelbrommer gehuurd en hebben de omgeving van Hue ontdekt. In de omgeving liggen de pagodes van de keizers die Vietnam rijk is geweest. Hoe verder weg een keizer van de stad ligt hoe langer geleden hij geregeerd heeft. De ontwerpen van de pagodes zijn veelal heel mooi ingepast in het landschap en zijn een knap staaltje Vietnameze (lees Chinese) architectuur. Elke pagode had weer een andere stijl en dat maakte onze tocht ook zo interessant.

Vandaag hebben we de Vinh Moc tunnels bezocht op de scheiding tussen Noord en Zuid-Vietnam. Deze tunnels werden tijdens de Vietnam oorlog gebruikt als ondergrondse woningen waar de bevolking woonde om zich te beschermen tegen het Amerikaanse geweld. Het tunnel complex bestaat uit drie verdiepingen, 11, 15 en 23 meter onder de grond. De Amerikanen hebben het complex nooit ontdekt maar het werd ook niet gebruikt voor militaire doeleinden. In het begin dat je zo'n tunnel ingaat en onder de grond verdwijnt is het wel even spannend maar gelukkig wende het al snel!

Vanmiddag hebben we de Citadel oftewel de oude keizerstad van Hue bezocht. Helaas hebben de Amerikanen ook hier hun bommen laten vallen waardoor de stad grotendeels is verwoest. Gelukkig zijn er nog een aantal gebouwen blijven staan en zijn ze bezig de rest van de stad opnieuw in oude stijl op te bouwen. Het leven van een keizer was heel zo slecht niet. Zo was het niet raar om meer dan 100 vrouwen te hebben en over de honderd kinderen, waar uiteraard goed voor werd gezorgd...

Morgen vertrekken we naar Ho Chi Min city om daar eens even rond te kijken en dan vertrekken we zondag naar Cambodja voor Ankorrrr wat!

Jullie zullen het binnenkort wel lezen. Ik hoop dat jullie, net als ik van mijn reis, genoten hebben van mijn reisverhaal.

Het ga jullie goed!

Groetjes Edo

1. Merel:
    3 december 2008
    he lieverd,
    Wat een hoop heb je al weer mee gemaakt afgelopen tijd. Klinkt allemaal erg goed en ik vind het zeer leuk om te lezen wat jullie allemaal bleven. Ook leuk om weer je foto's te ontvangen: ziet er allemaal leuk uit :). Het is een goede aanvulling op wat je mij al vertelde toen we elkaar spraken! Halong bay klinkt erg mooi en relaxed. Ook bijzonder om zo'n mausoleum te bezoeken van de vader des vaderlands. Veel plezier in Ho Chi Min city en daarna in Cambodja!
    Ik ga je graag weer verder volgen!
    Liefs van Merel
  2. Rob en Jozien:
    3 december 2008
    Hoi Edo
    Van de foto's is te zien dat jullie het zeer naar zin hebben. Leuke om bovendien je verhaal te lezen. Ik ga meteen even opzoeken wat Ho chi
    min allemaal gedaan heeft voor Vietnam. Kan je wel rond lopen met een Amerikaans t-shirt zonder opmerkingen te krijgen?
    Nog veel reisplezier
    groetjes Rob en Jozien
  3. Harry Slegh:
    6 december 2008
    Ha beste Edo,

wat een mooie verhalen allemaal! Vooral het afgebrande restaurant als wraak vind ik wel heel geestig: zorg ervoor dat overal in Azie bekend wordt wat er gebeurt als jullie niet goed worden behandeld!
    Veel plezier daar.

Harry
  4. Cyril:
    6 december 2008
    Ankorr un fois!
    Van de wereldbekende dj Sash!
    veul plezier!
  5. Reina:
    7 december 2008
    Haai Edo!! Wat leuk weer om je verhalen te lezen. We blijven aardig op de hoogte zo! We zijn erg benieuwd naar al je foto's.

Geniet ervan maar zo te lezen doe je dat genoeg!
    Hartelijke groeten, Christiaan en Reina
  6. Jorinde:
    8 december 2008
    Het ziet er fantastisch uit!
    Kus Jo
  7. Marieke:
    8 december 2008
    Ola Edo,
    Klinkt wederom erg goed allemaal. Geniet nog lekker verder!
    Groetjes Marieke
  8. Trijntje:
    12 december 2008
    Hallo Edo,

Jeetje wat een verhalen joh. Prachtig en leuk om je/jullie te kunnen volgen. Ik begrijp van Merel dat je een duik gaat nemen. Dat schijnt geweldig te zijn. Er gaat een nieuwe wereld open blijkbaar. Ben benieuwd naar je onderwaterervaringen.
    Geniet er van én voorzichtig met duiken hoor!!!

Lieve groet,
    Trijntje
  9. Martin:
    13 december 2008
    Ha die Edo,

toffe verhalen kerel. Je weet dat Suus en ik over een paar dagen ook richting Hanoi vliegen en deze verhalen maken het nog vetter allemaal. Halong Bay staat ook op ons lijstje, heb er zin an!!

ltr,
    Martin
  10. Erik:
    17 december 2008
    Ha die Edo!

Nou dat akklimatiseren hier valt nog niet mee hoor. En dan bedoel ik niet zozeer de temperatuur maar meer de levensstijl. Rennen voor vertraagde NS-treinen en offertes schrijven is heel wat anders als noodles eten en tempels beklimmen.

Heb je verhalen nog niet gelezen maar wilde even zeggen dat DE FOTO'S WEER GEVONDEN ZIJN! Volgens mij alles, moet ik nog ff checken...

Have fun!
  11. jolien:
    17 december 2008
    haai edo,

super leuk om al je verhalen te lezen, het was een hele tekst maar super leuk om te lezen dat je je goed vermaakt.
    Veel plezier nog de laatste paar dagen!

kus jolien